(60:00) Ooo nak kanduang badan dek ayah, tunggak pananai rumah gadang, pasak jo kungkuang di
nagari, danga kan malah elok elok nak,
dibalai tali nan sayuik payambuang bangkai lamo, sungai batang
bakampuang guguak, sinan taratak dahulunyo, batanang-tanang anakduduak, ayah maansua jo bicaro, elok elok
buyuang ka parak,tutualah dahan kayu jua, ambiak kaulu tangkai ladiang, elok elok byuang
manyimak, kok lai tasabuik di nan bana, ambiak guno ka pambandiang.
Nyampang nan bukan
na tabaco, ulah dek binguang badan juo, tinggakan jadio sarok laman, katuhan
tobat ayah, dulu lah ayah sabuik juo, baraso mangko mausia, dijadikan pamimpin
di alam ko, kalifatullah jabatannyo, wakil aalah dimuko bumi, kemudian dari
pado itu, pado kito laki-laki dibari pulo tugas khusus sebagai pemimpin
parapmuan, arijallu kawammu alanissa, lelaki itu pemimpin bagi wanita, baitu
bukyi surek surek nisa ka 34, diayat lain allah firman kan, ku anfusakum naro,
periharalah dirimu dan aimu dari api neraka, siapo nan alimu manuruik syarak,
partamo istri, kaduo anak, katigo nan dibawa perwalian, mereklah na ka
diselamatkan lahir batin dunia akhirat, mako dek sabab karano itu nak, sabagi
anak laki-laki nan dimaso katiko nanti lamo lambek katibo juo, waang kajadi
urang gadang, pemikua tanggung jawab, pamimpin dirumah tanggo.
Bukannyo mudah jadi
gubalo, sajak parentah nan sabuah taruih larangan nan sapatah caro mauruih anak
bini, lai ko taracah dalam ranah manyimpang dari hukum. Tantangan apakah babarikan, nasi sarimah nan basuok,
aia satitiak nan bataguak, piti satupang nan kabalanjo, kain sabanang nan
bapaki, laikah dijalan allah ataukah bacampuang dijalan allah, sadonyo kaditanyo
nak, sadonyo kasudi disiasek, kadipareso dimeja hijau didepan allah. Kulukum
raim, wasulukum ariti, setiap kamu pemimpin, dan setiap pemimpin akan ditanya
kepemimpinan, baitu rasulullah baparingek, mako jan padolah nanti payah
bana upah tajawaek kabau pincang, dihalau bahabi hari, hutang lah nayoto
baungguan, kini kini ayah kanakan hati hati mancari jodoh, jan basuo bakecek
urang, bbaju la buliah makonyo rusuah, mandapek rasonyo kahilangan, tan sano
mamiliah kayu kabajak, mako carilah nan lantiak landai, nan bungkuang agak
manaruah, jan rumik bana manarahnyo, piliah dagiangnyo nan bapilin, bamatan
mata-mato, batareh baurek urek,
makasuiknyo kok tasorong bajak ka batu, usah manuruak batu singka, kabau
nan indak payah amek,
Satantang mamiliah perempuan, ado anam nan ka
dipandang, manolah wajah nan anam, paratamo rancak rupomyo, kaduao muliah
bangsonyo, katigo banyak haratonyo, kaampek tinggi sikolahnyo, kalimo haluih
budinyo, nan kaanam taat agamonyo. Carillah sabalik kampauang yuang, pareso
bilang nagari, bak mamiliah baniah katampang, nan rupo elok rawik rancak, kok
kuniang putiah barasiah, kok itam manih manjalinok, gadang gadang bana, gapuak
tangguang kuruih tak jadi, langkahnyo tagonyek, pado galak sengiang nan labiah,
dak sikek manih juo, sudah tu, nan bangso tinggi badarh biru, anak rajo turun
tamurun, anak puti suruik basuruik, ibu dosen bapak pejabat, mamak cadiak urang
tapandang, menantu lareh dahulunyo, piliahlah pulo nan kayo banyak harato,
sawah bajanjang turun bukik, parak laweh tumpak batumpak, kabau tak tabilang, rumah mewah oto balirik,
tokonyo balirik pasa, tiok bank badeposito, jo remot badeposito, jo remot
babukak laci
Satantang sikolah,
urang tadidik tapalaja, s1 dibiang hukum,
pasca serjana ekonomi, dr baagyuik pulo, kini MA nan diangagnnto, bahaso
inggirih baak aia tajun, ka no lah bahaj=so japang jo mandarin. Tutu lunan gaya
anggun kaibuan, lincah supel basopan santun,tapakai tata kerama, sahinggo madok
kabwah indak ka manukah, pangabisan nak, gadih muslim pakai jilbab, iman taguah
ibadah taat, juara MTQ, pengurus remaja
masjid, panda dkawah jo ceramah
Itu kok kandak
berlaku tu buyuang, tapi manurik pandapek ayah, raso dak mungkin ka batamu,
sarik buliah larang ka basuo, antah kok dalam kato-kato, kadangkadang yo lah dapek nan diati, tapi dak dapek nan
pakandak haiti, nan ibarat pantun urang, patah siaroh junjuang siriah, maraok
ka rumpun bambu, daun nan duo tigo alai, digatiah anak dari baso, satoko kain
dipiliah, alah lah dapek nan katuju, banang aluih, caraknyo kanai, sayang
bagijai kapalonyo.
Ko tidak basuo na
sagonan tu, diantaro anak nan dicaliak, usah batumpu nan ampek, tapi dituamokan
nan duo macam, yaitu budi dan ugamo, sabab akibatnyo nak, rancak rupo ndak
baimam, itu pangka cilako dalam kampuang, manggata dalam nagari, muliah bangso
babudi indak, congkak takabua, manjajok di masyarakat, urang kayo jauah agamo,
tumbuahlah tamak jo sarakah, jo pitih urang diagonyo, ilmu tinggi akhlaknyo
kurang, ibaraik cadiak nak manjua, negara digadaikannyo, sabaliaknyo nak,
rupo kurang tampan manangah, awak
bansaiak sikolah tangguang, urang darai bangso dibawah, sudah yatim piatu pulo,tapinyo
babudi elok, babaso iman ibadak taat, itulah urang nan ka dipiliah, sasuai jo
hadist nabi, “falaika fidinni...... ” hendaklah kamu memilih istri yang baik agama
dan akhlaknya, kalaulah tidak demikiann, niscaya kamu kecewa, hadist sahiah riwayat ahmad.
(1:07)Sungguahpun
rundiang nan bak kian, ayah saran ayah anjurkan, ambiaklah nan sadang elok
ditangah latak tulang pungguang, sabab malabiahi ancak-ancak mangurangi
sio-sio, sapanjang tubuah ayam-ayam, yang
sedang sedang saja, baitu syair lagu dangdut, kok mato kan iyo condong ka nan
ancak, salero tunggang ka nan lamak, itu wajar sajo, itu manusiawi, mako
carilah nan elok rupo manih dipandang, ubek jariah palarai payah, mainan mato
patang pagi, tapi usah nan rancak jo pangamek nak, bintang kampus bungo nagari, idola
anak mudo mudo, jangan, isuak diri ang
disesonyo, picayolah pado ayah.
(1:07:59)Apo
sebabnyo, dek awak manaruah barang mau, tantu sabalik buruang maangguak, tiok
lalu tiok mamakiak, urang singgah manjujai juo, dima katahan sangkak pimpiang
yuang, raso kalapeh dari tangan, ibo ayah jo nasib ang beko yuang, tarumuak bak
kalah main, makan ati barulam jantuang,
gilo bamato kabalakang.
Satantang asa
keturunan, caliaklah urang baiak baik kaji kalampeh nan diateh, kok lai
barasaiah diulunyo, barasiah juo ka muaro, bapak balang anaknyo kuriak, tibo dicucu
rintiak juo, maliek ranji keturunan, itu paralu nak, paralu, namun nan dipandang
usah bangso, bukanyo darah rajo-rajo, turunan laeh rang kudamang, indak paralu,
sabab baitu kato ayah, dek awak urang biasa,
ayah takuik ayah khawatir, waang
dipandang remeh urang, bak pantun urang pagurau ko e, “Bak simpang jalan di tembok, tatumbuak
dipintu kabun, kakida kampaung cino, urang siriah awak karakok yuang, lai bana
saroman daun, diraso lain juo” kok dapek mamiliah jodoh nak, usah nan kayo rayo
bana, tapi satingkek beda salisiah, diateh awak sabanyo, kok lai bagian samo
bansanik, baraso tiok baragiah, tau basyukur jo nan ado, walau titoron ang balikan, labiah bak lenan
nan diurang. Tapi jo nan kayo kamari bedo, diseokan rumah sapetak, eloklah gudang
rang gaeknyo, dipadiannyo mangontrak, awak lah nyato rang manompang, raso
tajajah lahia batin, taroklah bini lai saulah, tapi dima batandang ka mintuo,
basobok samo pambayan, awak lah kulai kucuik dulu, malamgkah tantok untok, mangecek
bap pitah kusuik, ndak ka naiak panji panji ang yuang, dibaeh pulo manajuah,
manyisiah dari nan banyak, disinan mangko tambah parah, tajarak sialurahmi,
kasian jo anak anak inyo lah korbankasenjangan. Kseimpulannyo nak, simaya gadih
rang bayur, bintang SMA panyinggahan, bamiang lalok dikasua, sanang dilapiak
panjamuhan.
(1:10:00) Satantang
jo pendidikan, io andaknyo urang sikolah gadih tadidik tapalajar, sabab dimaso
maso-maso bak ini, kalaulah hanyo tamaik SD, konon indak pandai tulih baco,
alamaiklah kasampik alam dek nyo, cangguang didalam pergaulan, ko dapek pintak
jo pinto, saamba-amba ujuang tabu, marasai duduak di SMA andaknyo, ko alah
sabab kaitu, mudah- mudahan manangkok parabolanyo, indak kabinguang memble
bana, sungguahnpun baitu nak, ado cike ka diingek, yaitu jan tinggi sikolah dari awak, andaknyo
satingkek dibawah awak, atau satara sakaduduakkan,
nyampang tinggi juo, usah manyolok bana, sabab kalau tinggi nan dipimpin dari
nan mamimpin, dima wibawa dilatak an, bak bilah panggiriak basi, bas bana kuek
manggisa, bila ka tingga bilah juo tuah tiaimpik daulunyo. Caliaklah ayam
baranak itiak, sajak talua diarami, tibo waktu ditatehkan bakaja mambo turun,
diaja mancootok cotok, samampai ditapih tabek a,anak itiak tajun ka aia, ibo
awak nasib indauk awaymam nak, mamanggia bakotek kotek, itiak nan indak acuah
lai, ujuang kato buuah rundingan, adopun mamilih perempaun, nan memenuhi rukun
jo sarat, meskilah mamandang unsur nan anak, unsur kecantikan, keturunan,
pendidikan, ekonomi, moral dan agamo, ko indak panuah kaateh panuah kabwah jadi
juo, asal jan sirah nilai apornyo, inak
usah rancak bahenol nana, usah nan pencu
basagi sagi dima ka sayang diangkuikkan, a, o soal keturunan nan baa doh urang
biaso, nan penting bapaknyo bukan
pamaliang d, apaknyo bukan pereka, kok
ka bansaik bansaik malah, tapi jan bansaik banyak urang, baru sapakan bini awak
urang lah kok pendidikan, minimal tamaik SMA satingkek tsnanaiwyah, sudah itu
itu akhlah mutlak paralu, carilah gaduiah sopan urang saulah, nan tau baramah
tamah, na paragiah jo pamuan, na paibo jo tapi na ikhlas karano allah. Baa pulo
jo agamonyo, tpai na limo wakatu indak tingga, nan puaso jo istimewa nan ciek ko nak, ancak labiah bini
dari waka, supayo takalok lai manjagokan, kok lupo ado nan ka maeingek an.
Empat Kriteria Calon Istri
(1:
13:00) Sahubungan nan masalah ko nak, ado rumus diagiah nabi, kiro dalam bahaso
awak, ado ampek kriteria ciri ciri istri teladan, ma nan ampek, yaitu apobilo
dipandang hati awak sanang, apobilo disuruah
nyo capek pai, apobilo dibari gadang atinyo, apobilo tapisah elok
lakunyo, itu. Sabaliaknyo pulo nak, tando-tando istri cilako, partamo
penampilannyo bantuak cimutu samak samak mato mamandang,badan kumua, rambuiknyo
kusau, bakain indak sandere, muko masam suko pambuduik katiaknyo baun patuik.
Nan kaduo kalau disuruahnyo pambantah, asal dilarang dilangganyo, diajaan
bantuak rang cadiak, namua batangka bakaruak arang, badebat batagang bariah,
siek dek awak saribu dek inyo.
Nan
katigo, kandaknyo barapi api mamintak tiok sakenek tak peduli dimuko urang,
tapi dibalikan nan murah, masak cacek, diagiah nan maha, tak nyo rajan, nan
gadang ndak bajaso, nan panjang dicemeehan, awak talenga disembanyo. Nan
pengabisan, pangguntiang dalam lipatan, pamanciang dalam balango penghianat sahilianyo bana, diadoan cando
sahula, ba[urak-purak setia, mesranyo ulahuabi, tibo dibaliak dibaliak
pembalakangan, kasiah bapindah, sayang bapaliak, biliak ditingga urang lain.
Nan bak pantun urang suayan, “Basaubin
anak rang kamang, belok kabatam urnag pai, dipasa banto pamenannyo, apokah
tenggan induak samang, disangko oto digarasi kironyo urang manambangkan”.
Soal Pacaran
(1:14:45)Nak
itulah bunyi pitaruah ayah nak, tantang mamiliah parampuan untuak diambiak
kajadi istri, nyampang kok timbua pertanyaan, baa caro manyaledikinyo, jawabnyo
mudah sajo, masalah rupo jo rawik badan bisalah dipandang lansuang, sawajah asa
keturunan, kondisi iduik ekonomi, latar belakang pendidikan, buliah dicari
informasi, batanyo kian kamari, basiasek kabakek kawannyo. Tapi soal pribadi
pambawoan, amal jo ibadah bayangnyo nampak diparangai, caliak karenah tingka
laku, sinan ka sahih gambarannyo, kok baitu malah suruah ayah, tantu kalian
bapandapek, supayo siang nan bak hari, supayo tarang nak bak bulan, tantu paja
tu digauli bana, dibawok bakawan arek, dipacar bacewek cewek baru dapek
dipahami, kok ampo buliah nak tabang, nan boneh dinaiakkan, supayo hati nan
tidak ragu lai. Sabananyo nak haa, soal pacar ma macar ko bapomble istilah
lamo, bagandak caro saisuak, dihati ketek kami urang tuo samiang haram indak
satuju, malah cilako tantangannyo, sabab apo, sabab diliek contoh ka nan sudah,
kalau api jo bensin lah barampia, nan ka tidak nyalo tabaka suliklah bana
manjagonyo, antah dibateh dindiang kaco. Tansano lah iduik manggajolak, rumah nyalo kampuang tampanggang, kalam nagari
diasoknyo, jangguik ayah ang dilalanyo. Tapi samantangpun baitu, karano dek
anak mudo kini batin maaja indak parih, radar lamah, amper bakarek, tak paham
kieh jo kurena, kok itu namonyo tude point, tembak tupai, bacokok mariah,
silahkan bacewek bapacaran,apo buliah buat?
Etika Pacaran
(1:16:30)Tapi
awas jago jarak,ingek jo diri martabat dipaliharo, anak urang salamaikan. Kok
wangkuncar kecek kalian, wajib kunjung
pacar kepanjangannyo, atau pai apel dimalam minggu, musti tau aturan lalu
lintas, mengarati jo rambu-rambu jan sampai awak kanai tilang, elok urang
sarumah, sayangi adiak adiaknyo, muliakan urang gaeknyo, baso-basoi dunsanaknyo,kecek
urang kan alah, tandonyo arok di tananman, siang tarangi dirusuaknyo, pataguah
paga bakuliliang, jan lupo jo pupuak kandang, jikok maota basantai -santai,
baoklah duduak dibarando, mangecek bagak agak, galak usah barahai-rahai, pulang
malam jan laruik bana, nyampang ingin kalua rumah, jalan-jalan barekreasi, tantu
saizin apak mandehnyo, tantu arah ka tujuan, sate sabungkuih itu wajib haha.
Pendeknyo makasuik maajuak urang, awakpun kakanai ajuak, ingek ingek tamakan
umpan nak, kono pulo nan bedonyo tukang anciang dijujuik ikan, galak barundang
mandanga, sopan-sopan dalam bergaul patang tasingik budi, paliang cilako anak
bujang, lasak tangan tadorong jambo, lesek paja kamari awai, ibaraik ndak
luluih EBTANAS nak, drop out kasudahaanyo, picayolah ang. Ado ciek nan manggamang manatu antu pikiran
ayah, yaitu dek asik cubo kacubo koe, digilo dilintang hati gadang, ilang tujuan nan
mustali. Ibarat urang mambali kudo ko nak, baa urang mambali kudo, dicubo nan
karanggo, dipakaikan palano sirah lalu diracak ka galanggang, larikan sabalik
duo balik, lapanek kudo balapehkan, dicakau tangguliang anguih diapasangi
parangkek bendi, cacek tibo salah batimpo, tingglah kudo jo nasibnyo, disemba
pulo nan bacak putiah, dimuek baban dipungguang dihaalu malajang bukik, hek indak, hok pun indak, maluncua sajo bajalan,
kasuadahannyo lah marasai kudo sakandang, kuku caia, pungguang maleleh, bulu
kusuik, ikua maregek, ulah dek cilau salah niat janji mungkia jo baliak orong
sumpang bagumam baedokkan, usah tajadi itu anak oi, utang lah nyato ka pabuek
tu nak, hukum karama lah mananti anak cucu ang pambaianyo. Nauzubillah himinzalik.
Masalah Umur
(1:18:50)
Saketek nak, taserak kadipiliah, tacicia
kadijapuik i, sawajah umua jo pangkeknyo, ado bana rumus jo ukurannyo, salisiah
umua nan ideal yaitu saparoh ditambah 7, artinyo umua padusi nan sadang elok,
satangah umua laki-laki ditambah bilangan 7. Umpamo awak baumua baumua 20, nan
padusi andaklah 10 ditambah 7, tapeknyo baumua 17. Baitupun kok marapulai umua
26, anak daro musti saparoh dari 26, 13
ditambah 7, 20 umua 20 sadang elok. Atau
kok labiah jan banyak bana, ko kurang jan sampai jauah. Tinggi badanpun dikaji
pulo, mangko sarasi bapasangan, nan elok roman baiak dipandang, jan tinggi padusi dari awak, satidak-tidaknyo
beda satampok ataupun samo saukuran. Nah itulah nak, lah ayah curahkan caro-caronyo baa
manilai urang padusiko, cubolah nalarkan pikiran, kok satitiak jadikan lawi,
kok sakapa tolong gunuang kan, sadang itu ilmu ayah.
Perintah Pernikahan
(1:20:00)Ketahuilah
nak, salain kodrat nan naluriah, nikah kawin ko ajaran syarak, parentah lansaung
dari nabi. Hukum wajib fardu ain, nilainyo ibadah amal sholeh, asalkan lillaihitaalah samato karano allah.
Sebuah hadist mengatokan, maananyo sajo ayah baco ”hai para pemuda, kato baginda rasu: kawinlah kalian kalau sudah mampu karna
perkawinan akan menndukkan pandangan dan menjaga kehormatan, tapi kalau belum
sanggup, berpuasalah sebab puasa akan menjadi penawar”, [HR Bukhori musli].
Cukuiklah jaleh cukuiklah tarang bukan, bahwa gunonyo kawin diwajibkan untuak
tujuan jo maksuik manjinakkan nafsu syahwat, gejolak batin an bakobar maapeh
gairah insan, nan bak ombak parang jo
pasia, musim pabilo kapalarainyo. Mako perkawinan adolah muaro, perkawinan
adolah banda aliran bakeh lapeh, saluran
nan dapek ridha allah, tapi pulo nyampang pulo jauah dak tajalang, ko ampia indak taturuik, ulah dek bansaik
badan diri, kito disuruah bapuaso, dengan puaso menanggang makan, kuang zat api
dalam tubuah, manurunkan spaning ibarat listrik,manyuruik kayu dalam tungku, nak
taduah angeknyo baro,namua tak sampai mamadamkan. Anakku, nafsu sebagai rahmat
adolah anugrah allah nan indak tadapek dek malaikat, patuik ditarimo disyukuri
melalui nikah perkawinan, sinanlah latak kemuliaan, sinanlah nilai ketaqwaan
emncapai derajat jo martabat, insan nan
kamil sejatinyo, tapi nak kok indak jalan nan pasa nan ditampua, labuah
nanjolong nan baturui, mambali barang baecer, manyewo sakali pakai, maminjam
basuko-suko, alamaik panyakik nan kabuliah nak, tangguanglah aib. Atau freeseks,
kawin Yes, nikah NO, mak jatuahlah awak katingkek hewan, kumpua kabau jo kumpua
kambiang, itulah istilah nan paliang cocok. Satantang masalah iko nak,harapan
ayah basampaikan, nyampang bisuak umua lai cukuik, sehat ado piti manaruah, alah kamampu lahir batin, usah ang mananti
lamo bana iduik mambujang tak babini. Sabab baalah dek baitu, kok lamo biduak
di kualo, basauah dibawah tabiang, muatan indak, baban indak muatan kosong,
angin bapesong, lidah ombak malapiah
juo, ayah takuik nak, biduak ang karam ditapi maratok disubarang, hanyo kok
buliah pintak jo pinto, lapehkan dulu adiak padusi, awak mairiang dibalakang,
baitu sipaik laki-laki diuduik di alam diminangkabau.
Adat Minang Soal Perkawinan dulu
(1:22:50)
Sasuai jo zaman katikonyo, dimasyarakat alam minangkabau sampai majalang japang
masuak, soal jodoh kawin bakawin
monopoli ditangan mamak. Kok gadih jolang gadang satumpak umua 15, mulailah
mamak basuaho siapolah urang ka dijapuik untuak pasangan kamanakan, sakironyo
alah nampak nan diangan, alah basuo nan katuju sasuai pulp paretongan, mako
lansuanglah batunangan, cupak tatagak ka diisi, ragian takambang ka ditiru, rukun jo syaraik k dipanuhi sapanjang adat nan
bapakai. Persetujuan nan bapunyo indak paralu, indak paralu, katuju indak katuju, kok gaek baranak tujuah
awaklah calon nan ka ampek, tarimo sajo,
pantang manantang kecek mamak, cilako
gadih banyak cencong, sabab indak nan cadiak dari mamak, indak nan tuo dari kako, pasang sudah paku
alah mati, indak buliah dianjak lai. Nyampang sarupo urang unggan berani manggeleng panjang, maambuang-ambuangkan
diri, mako bagilia urang mahariak batitik jo tangkai sapu atau diarak jo limau
tawa atau disambua jo pinang tuo, dikatokan pajalah kanai, urang malapeh
kapandaian. Baa satantang jo ayah paja, hmm? Status beliau urang sumando, tugasnyo cuman manikahkan, soal jodoh soal
baralek itu urusan mamak rumah, sutan tingga mangamek-ngamek, datang tamu
duduakkanlah, urang makan dibasoi, paruik sandiri lah balapiak, maluncua pulang
ka urang gaek.
Adopun
nan bujang-bujang dibandiang jo nan gadih-gadih, agak mardeka pilihannyo, hanyo dikawin nan jolong mamak maagiah kato
mati, tibo maulang duo kali, bebas
mamiliah ma nan katuju, tingga malapor ka famili, tapi ko ado silang sangketo
antaro kaum kaduo pihak, ado parintah mancaraikan, lapahkan talak sinan juo,
walau sadang bakasiah sayang. Tapi itu dulu
nak, dulu zaman panjajah wakatu alun
banyak urang marantau, waktu adaik basandi alua. Kini kok ayah liek ayah
pandangi, bia dikampuang kok dirantau, nan ajuang nan lareh samo sajo, banyak
bana perubahan sarupo siang dengan malam.
Maso talangkai lah balipek, pasangan cari surang-surang, induak bapak tingga
maangguak, amak kanduang indak kadapek bunyi, dunsanak tingga maaminkan, kok
ado pihak nan mambanta, nan tuo maampang jalan, nan cadiak lengah mambujuak,
nan mudo jo karek kayu, rencananyo ka jalan taruih, kawin larih kini lah mode,
kamanga wak atau sangajo kok pakai kaluan, dialuik saeto tali, baa nyo urang
mambataan, paja lah hamil 3 bulan tapaso baralek juo.
Adat perkawinan kini
(1:25:40)
Nan bedonyo nak, nan bedonyo, dek cinta mangkolai juo, cinta buto indak
mancaliak, marumu dima tibonyo, sampai disalah indak barampun, urang kapia nan
dipilianyo, bakarek rotan jo famili. Ditabang kayu nan landai, indak dikabuang
babuang lai, pucuak lah batunam dipamatang, tabang kalian jo parangai, indak
dikana-kana lai, banyak nan ketek ka gadang. Jiko kok dicaliak sacaro jujur
nak, diukua jo pola hukum islam, sasuai pulo jo sandi dasar hak-hak asasi manusia,
mako sistem perkawinan urang dulu kurang adil kurang manenggang, kebebsan wanita
alah tapasuang, hak bapak dirampeh mamak, urang sumando indak bafungsi, sasuai
ungkapan bakacikak, “Urang sumando bak
abu diate tunggua”. Namun sunatullah tetap berlaku, zaman baputa maso dunia
barubah nilai bageser, “Sakali aia gadang, sakali tapian baranjak”, baitu
pepetah mangatokan. Kini penantuan jodoh ditangan anak, tangguang jawab bapak lah
bulek panuah, dominasi mamak lah lamo runtuah, beliau hanyo lambang hak, sakadar
dimabari tahu, bukan maitam mamutiahkan, tapi sayang baribu kali sayang ibarat
maukia talampua rawik, bak ragia tasorong karuah, generasi kalian kini alah
malampau ukua jo jangko, makan tabu jo
urek urek mandabia manampuang darah, sudah keterlaluan nunjak bahaso betawi.
Cubo pikia dengan alasan hak asasi, kalian malenggang jalan surang, mengikuik
datak kato hati, “Biarkan anjing menggongong, namun kafila jalan terus” bait
moto na bapakai. Tapi kami pun ibu jo bapak mampunyo pulo hak asasi nan kalian
bawo lalu, barulah gapuak bak garundang, kubangan raso wak punyo lupo jo loncek
pamatang, apokah itu adil? Bukankah latak ridho allah diateh ridho urang tuo.
Ketahuilah,
mangkonyo sampai sayang bapak inyo sarahkan anak gadihnyo ka pamuda baiak-baiak
panyambuang tangan asuhannyo, mangkonyo cukuik samparono kasiah mande bakeh sibujang,
nyo nak meyakinkan parampuan ka pamiliah badan dirinyo, malanjuikkan kasiah
tabangkalai. Disinilah cucuanyo curahan rihlah atau tapako aliran restu nan
manjadi miliak ayah bundo. Santano kalian rompak paga kami apo kadayo urang tuo
balumua tangih bakalua dan baalah jadinyo isuak, jokok tabunjam dalam ibo hati,
takana jariah manggadangkan, tuhan kok berang mandangih, Nauzubillahhiminzali. Dek sabab karano itu, supayo nan pai hati nak
elok, nan tingga hati nak sanang, tatarah bagian pangka, disisiak alah kaujuang,
nan tangah samo diambiak, caro lamo saik
salayang, caro baru gunting sasibak, bapilin rilah jo maaf, disinan talatak
keadilan, yaitu katuju dek urang ka mamakai sausai jo urang ka mamandang, itu rumusnyo. Katuju sajo
dek kalian, alun ka mungkin kadipasangkan, sasuai bana dek kami, indak katuju
dek kalian, mustahil bisa dilansuangkan, mangkonyo elok nak barela-rela jo
mande kanduang basuko-suko anak jo bapak, sahayun nan jo famili, itulah nan
sandi jo pondasi, tonggang nan kokoh rumah tanggo, lamak kalian nan mamakai,
sanang hati kami nan mamandang, sumarak
nampak dek nagari.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar