Naskah “Pitaruah Ayah Untuak Anak Laki-Laki” Oleh Yus Dt. Papatiah [4/4]

Joni | 10 Mar 2015 |

10 Mar 2015

Perempuan Terlarang Dinikahi
(1:29:30) kini nak ayah bilang ayah papakan siapo nan haram dikawini sapanjang hukum syariah islam ataupun nan tacacek jo tacalo manuruik adat minangkabau. Ado 13 perempuan nan tidak puliah dinikahi, yaitu 1. Ibu nan mangandauang malaiakan, tamasuak ibu dari ibu dan ibu dari ayah atau nenek kanduang 2.anak kanduang tamasuak cucu dan keturunan kabawah 3. Dunsanak kanduang bia saibu balain ibu atau sa ayah balain ibu 4. Dunsanak padusi dari ayah 5. Dunsanak padusi dari ibu 6.anak padusi dari dunsanak laki-laki atau anak pisang 7. Anak padusi dari dunsanak padusi yaitu kamanakan 8. Ibu nan manyusui barikuik barikuik ibu dari ibu baliau 9. Dunsanak padusi sasusuan sarato anak cucunyo kabawah 10. Ibu dari ibu istri atau mintuo salamonyo ndak buliah 11. Istri dari anak atau minantu walaupun lah bacarai 12. Anak tiri walaupun ibunyo lah maningga 13.dunsanak padusi dari istri kecuali indak dipasumbayankan. Itulah urang-urang nan inak buliah dikawinini, di zaman rasul dan sahabat diahramkan juo mengawini jando rasul pun terlarang mengawini perempuan dalam idah.
Adapun bagi urang minangkabau nan adat basandi syarak, syarak basandi kitabullah. Selain urang nan 13, ado pulo urang salapan nan bapantang dipaiknyo yaitu, 1.urang badunsanak ibu 2.badunsanak ayah 3.jando dunsanak kecuali kalau dunsanak lah maningga 4. Jando mamak bia bacarai iduik atau bacarai mati indak buliah 5 jando pengulu dalam suku 6. Sahabat karib ibu 7. Jirang sabalah manyubalah tu lah dianggap rang badunsanak 8. Urang sapasukuan. Namun didalam larangan pantngan indaklah samo tiok nagari ado nan labiah dari 8 ado nan buliah sapasukuan asakan pangulu lah balain ado tuh adopulo perjanjian duo suku ndak dak buliah ambiak ma ambiak atau lain sebagainyo manuruik peraturan suatu nagari. Nanti di suatu maso tibo di janji nan bakarang tibo dibadan nan tuo, singang barawa nan baturi kato matan nan tapati waang duduak di majelis baradok an jo tuan kali urang nan banyak disitu hadir ibu bapak mamak jo bako handai tolan karib kerabat langkok sagalo nan patuik urang kaduo balah pihak. Salasai katubah dibacokan mairiang istiqfar jo sahadat mako dalam bajawek salam ganggam baganggam samo arek, waangpun mangucapkan kabul manjawek ijab calon mintuo, ikolah bunyi lafazhnyo: “Aku terima nikahnya dengan mas kawin yang tersebut tunai” sakalimat dak buliah putuih, saangok tak buliah carai, itulah ikarah jani sakti, itulah penaubatan rajorajo, itulah pelantikan caro pejabat, SK turun tugas dimulai status awak kini suami komandan di rumah tanggo.
Sasudahh diijab kabul penyarahan tugas jabatan dari mintuo ka minnantu, lalu dibaco sumpah jabatan nan banamo taklik nikah, kandungan isi didalamnyo, yaitu mambari hak kapado istri maminta pasah talak 1 kalau basuo pelanggaran. Apo nan dilangga yaitu anam bulan tak pulang pulang kaba indak barito indak nafkah laia tak dibari, nafkah batin tak diagiah, ataupun menyakiti main tangan sumpah sarapah. Kok baia pti saribu urang iat itu namonyo, mako jatuahlah carai sandirinyo, mako lah lakek itam di nan putiah bateken ditando tangan,  barulah doa dibacokan maamin urang nan hadir, maikuik sagalo malaikat, Allah mandanga dari Arash. Saibarat malapeh kabalaia, kami nan hadir balirik di dermaga mamandang kalian naiak sampan nan surang lah tagak nan surang lah duduak di kamudi sambia badayuang ka subarang, tangan malambai doa mambubuang sampai lah kalian ka pantai bahagia mandapek ampunan ridha allah razaki malimpah ruah anak nan saleh san soleha amin ya Allah ya amin.
Kok tajadi suak nak, nan paralu ayah ingekkan musti nampakkan parubahan, dalam laku jo parangai, gaya jo sikap pembawaan, kapatang awak remaja, kini lah jadi urang dewasa, gala pusako lah dipakai, untuak itu kok mangecek maliek liek, bagarah maagak-agak, bacaruik sakali jangan. Nampakkan wibawa ka nanketek, samo gadang baso basi, nan tuo mulia basitinak. Kalau kecek rang sinan, tapi kok ota samakin dareh ruok baburu balabiahan, namua bagaluik di nan ramih, alun patuik manyandang galah lai tu, asa manampak anak gadih nan kamek nan kuniang kuah, mato baalang manyemba, lidah taulo-ulok tangannyo mangap-ngapa tandonyo nikah ndak barakai. Ibaraik urang baliak dari makah alun mandapek haji mabrur, kok pegawai/karyawan kurang loyal rnadah komitmen merusak korp persatuan. Ingeklah wak ko suami urang, masyarakat umum jo lingkungan lah mambawo duduak samo randah, tagak samo tinggi, samartabat sapergaulan. Kanalah awak ko minantu urang, kapamenan kadibanggakan, ka caliak-caliak dari jauah. Sadarilah awak ko sumando urang, awak ko ba pabisan, awak ko basangkuik-pauik, tenggang rang banyak ka gauik gapai tagak dek miang badan awak. Kok iyo awak calon pemimpin, ka jadi kapalo rumah tanggo, pahami bana nan ka dipimpin corak tabiat jo parangai, watak karakter urang namokan.
(1:36:00)Talabiah dulu ketahuilah tentang riwayat kejadian asa samulonyo, bahwa takalo maso saisuak, sangkek adam sorang diri mauni eden surga firdas, sadang lamak-lamak lalo, tuhan patahkan tulang rusuaknyo  bagian kida paliang bawah, mako terjadilah Hawa. Baitu al-quran manarangkan, sacaro filosofi kejiwaan sifat padusi indak jauah padusi indak jauah barubah jo sifat asa kejadian. Tulang rusuak panjang sajangka  labiah, lawehnyo sajaruh kurang, bangunnyo bungkuak salayang. Diluruihkan raso tak mungkin, dibengkokkan bapantang patah, lunak-lunak kareh malantiang sarupo busur anak panah. Itulah isarat klisenyo bawaan watak parampuan, inyo kareh tapi maliauak bak per wajah basusun, inyo pendek tapi lantiangnyo jauah malayang, inyo egois, manjo , sengeng, paraso hati, ingin dilindungi, mako ko lai dipakai sifat sabah, malakok jo kasiah sayang, pahami kiek manjinaki, mako dibaliak nan lamah lambuik, tasimpan daya kekuatan labiah bak bom jo mariam tiang di awak manembakkan. Nak kasah sakali jangan, mamaso jo kekerasan, main tangan balapuak lapak, main kato manyumpah nyumpah, dimuko bak cando takuik, iatinyo mambarontak, tubuahnyo dapek dipasuang, batin indak dapek ditundukkan.
Empat Larangan
(1:37:30)Untuak mambuka palang hati, nak masuak karuang jiwa, ado petuah ka dipakai, yaitu ampek tagahan jo larangan, ampek pulo suruhan.  Adopun ampek nan terlarang, nan partamo usah panyabuik padusi lain, pambandiang bandiang jo nan dulu, pacar lamo cewek saisuak, kawan samaso bujang-bujang, nostalgia sangkek sikolah, kunci areklah dalam-dalam, simpan digauang lubuak ati,bak bunyi si pantun,  “Koto kaciak jo balai belo tigo jo kampuang paninjauan, usah tabatiak tabarito bialah luluah dikaringgaman”. Paliang sakik dek rang padusi kalau biliaknyo digaduah gaduah punyo sarikek jo nan lai, walaupun bayangan samo sajo. Nan kaduo, usah pamuji bataruih tarang atau pancacek bakataran, kalau istri disanjuang dipuji bamuko-muko, alamaik katinggi kabubunyo, isuak kok lupo jo daratan, tibo sombong ongeh takabua. Sabaliaknyo nyampang ko basuao dak katuju nan laia ko nan batin usah dicacek tembak lapeh tarumuak bana randah diri bak ayam kalah disabuang, tapi ko manyanjuang salayang sajo, jan bakasan sambuang umparan, kok mancacek maagak agak, lapeh beliau sambia galak. Nan katigo, usah paleceh dimuko urang ramih kononlah dakek jo pabisan, misal jo umpamo, dikatokan paja ko tinggi rasaki ko mah, sajak baaua rugi taruih, galeh susuik jua balih kandua, raso tabalih kabau punco, indak buliah tu nak. Kalau lah awak marandahkan urang lalu sato malanyau, jatuah merek, kabua raginyi, sadangkan masih kadipakai, kinan panji kecek urang. Nan kaampek, usah ringan tangan, iko nan paliang ayah banci, sajak sahari dalam rahim, taruih manganduang malahiakan, induaknyo taseso siang malam, bapaknyo marasai cari makan, kini lah gadang gadih rancak diagiahanyo elok-elok, tibo diawak dilampangi, biadap. Ang tau nyo tu banyak nan punyo, salain dari mandeh jo bapak, inyo tu punyo kamu, punyo negara, inyo tu punyo tuhan allah, lamak lamak sajo manangani, taroklah dosonyo ndak taampunkan, ulahnyo malampau bateh, ndak mungkin ka batua, sarahkan baliak ka bapaknyo, pulanhkan mandat ka nan punyo, tapi usah disakikan urang, ujan dilampang-lampang anak urang, sabab istri bukanlah hewan nan tahan pukua, tapi manusia nan tahan kieh, ingek tu de ang.
Ampek Suruhan
(1:40:00) kemudian nan lain pado itu, adopun ampek nan disuruah. Nanpartamo, turun tangan kalau inyo sasak, antaro suami disatu pihak dengan istri dipihak lain, lah batantu bidang karajo,  lah nyato tugas surang surang. Suami mancari nafkah, nan jauah ka dihampiakan, nan tidak kadiaokan, batenggak usaho jo kalakah. Nan istri maurus rumah, mamasakan barang nan matah, manyusun, maatok, maatur, mambagi, maagak, maagiahkan, mako tagaklah dikakok masiang masiang, usah sarupo gotong royong. Jan lamak kamari kacah, nan papa mancebok paja, nan mama  mangapiang kayu, sumbang jo jangga dipandangi, akan tetapi nyampag istri kurang sehat, lamah lamah baru basalin, atau karajo talampau sibuk, bangkalainyo duo jo tigo, cucian sadang batumpuak, nasilah patuik dikadangi, samba anguih, tareka iduik, paja nan ketek digendongan, uninyo gilo maranyah, nan tuo mintak jajan, dan apaknyo nonton tipi, itu namonyo bapak mada. Disaat sananatang tu nak, kito harus turun tangan,  tanggulangi apo nan mungkin, paliang kurang manyapu-nyapu, mancuci piriang biaso sajo, patuik sajo apolai manggosok jo manareka, prihatinlah jo bini awak, payah jadi rang padusi tu, a iko ciek lai, alah manjadi kodrat alam nak, kok istri mulai manggaduang, banyaklah tingkah jo parangai, barubah sifat bakatiko, parangai babuek buek, kadang katonyo awak busuak, manajajok satangah mati, ado kalo sayang satangah mati, ndak buliah kalua rumah, kandaknyo ndak masuak aka, tangah malam minta es kri, taragak jo ampiang dadiah, kamakah dicari di jakarta, alang musim minta durian, susu kudo tolong carikan, minyak bensin bajilek-jilek, pendeknyo bamacam-macamlah parangainyo, nyampang basuo nan mode itu, saba ajo nak, itu ujian calon ayah ut, bak palonco dek mahasiswa, pamutuih silek dek pandeka. Makonyo ayah ingek kan, usah batangka ba siarak, konon baganyia jo bacarai dek ulah urusan tetek bengek, “patah kamuniang junjuang siriah, jelo bajelo kahalaman, sapatah kaji basalisiah, usah suruah ditinggakan”.
(1:42:15)Nankatigo, aja bagaul jo pabisan, suruah inyo bamasyarakat. Jarang bana urang nan mampu marukunkan istri jo madehnyo, itu awalnyo timbuak bakacika, nanai dtapian, katonyo, antaro induak jo bini, uang di batin basumbayan, sababnyo mereka nan baduo raso samiliak samo punyo, barabuik kasiah diri awak, hak ibu raso kalenggang dek tibo padusi lain, padohal inyo nan manggadangkan, istri pun raso mamaliak i, sacaro hukum jo syarak, sapanajang syarak jo undang, suami miliak istri, ndak siapo nan ka mamisah, kaduonyo batuah, kini satu daerah duo tuan, surang kasiah nan ciek sayang, ibu ingin maatur anak, istri manden mangapalo, baenjo-enjo kaduonyo,  didaulukan kecek rang gaek, batabua tabua laki bini, diacuah bini paja,  duarako ka urang gaek, dak ciek jo nan kaelok, mako ayah ingek kan, panda-pandai jada kubalo, usah tagang salampih, paarek silaturahim, diaja makan sadaun, tapi usah sakandangkan, maknanyo, adil-adil tagak ditangah, jan oleng bapandirian, pakaikan sifat bijaksana, adokan pendenkatan psikologis, rantangkan jembatan batinia, hanyo usah talalu kareh, konon iduik sarumah, arek arek lungga mako inyo elok. Caro baipa jo pabisan, biasokan jalang manjalang, tanamkan raso ukuwah, sahinggo ilang kecemburuan, terjalin keserasian dalam keluarga besar, nak inyo batukuak kapandaian, nak batambah pengalamannyo, istri diaja bamasyrakat, apoka itu Dharmawanita, di PKK, diperkumpulan, di pengajian, majlis taklim, atau do  kegiatan olah raga, di arisan, atau kegiatan bajulo-julo, tantu sajo dimonitor dari jauah, agar jan kumat panyakik induak induak.
(1:44:18) Apo sajo panyakik induak-induak, partamo bajuak batandiang lagak, nan kaduo bagunjiang mancukia urang, dek asyik ota ka ota, lupo tugas jdirumah tanggo, tapaso makan ka alpau, disinan mulai basisangeh. Nankaampek, bakato baiyo, bajalan bamolah, pakaikan sifat masuyawarah, walaupun awak pamimpin kecek awak, pucuak  bulek dirumah tanggo, bisa maitam mamutiahkan, tapi ndak buliah bakato surang, manden bahati ciek, mamakan usah maabihkan, manabang indak buliah marabahkan, diktator awak tu namonyo, sadangkan adat bawasiat, nak tuah kato sapakai, cilako kaji basilang, syarak pun ado manyuruah,  surabainahum, bermusyawarahlah diantaro kalian, itu namonyo demokrai bahaso negara, baiyo iyo bahawo awak, disinan rahmat katurunyo, apopun langkah kaditampuah, rencana proyek gadang soal rumah, soal usaho, atau urusan ketek ketek, mamiliah warna kain saruang misalnyo, sadonyo musti jo mufakaik jo musyawarah, nyampang putusan lah diambiak dek awak lah nan tau masalahnyo, atau dek sifatnyo darurat musti diambiak kesimpulan, musyawahpun paralu, meski hanyo formalits, setidak tidaknyo mamabri tau, bahkan kok anak kalau lah gadang, wajib diajak bamufakaik, usah dibaok lalu sajo, isanyaallah. Kok nan ampek tagah lai tahindar, ampek suruah lai tapakai, lidah masin kato badanga, wibawa tumbuah di keluarga, suami teladan kecek urang.
Penutup
 (1:46:05)Baitulah nak, dek ari laruik juo, ayah tak lamo ka mangecek, lah hampia tibo dijangkoan. Jam abih katiko sampai, rundiang usai bicaro tamaik, surah barantinyo lai, tapi sabalun bakasudahan, terakhir ayah ingekkan, adopun laki-laki ditanah minang, mamaikaua banyak tangguang jawab, disampaing istri jo anak-anak, ado dunsanak jo kamanakan, sarato kaum bafamili, taruih bakampaung bahalaman, basuo dalam pantun patatah, ”Kaluak paku asam balimbiang, timpuruang lenggang-lenggangkan dibawo nak urang daroaso, anak dipaku kamakan dibimbiang, urang dipatenggangkan, tengang nagari jan binaso”, artinyo samantaro mauruih rumatanggo, nan mutlak wajib paralu, kito dituntuik sacaro moral mambela dunsanak kamanakan, bahkan sacaro materil kalau keadaan mangendaki, masy pun disambiakan, caro balabua batapian, caro bakampuang banagari, urusan sosial jo lingkungan, usah awak nak iduik surang, usah, asa lai beres anak bini, urusan urang masak bodoh, dunsanak marando tak dirusu, urang gaek talantar indak paduli, alek urang indak dituruik kematian pantang manjanguak, gotong royong sakali haram jan nak, usah, ayah tak suko tentang itu, singkek langkah sampik bakisah, kucuiklah bumi alam nan ko, tibo giliran ang susuah, langau ijau ndak ka malongo, pti indak ka balaku lai.
Satantang diri badan ayah, usah dihirau dikayakan, salagi bagarak tulang nan ko alun ka makan rumpuik rageh, kalian ka indak dibabani, namua kok umua singkek, capek paminto ayah pulang labiah dulu, amak ang ang jan dicayakan, itu pataruah dari ayah. Kok waang  ang nak atau juo nak, 30  tahun kami bagaua, banyklah tangih dari galak, rintang jo bansaik ko juo, dek senjang kamari sauik, dunia urang indak tabandang, balai manapi-napi katangah takuik jo galombang, jo tangan bakayuah nak abih sampan ganti jo upiah nak sampai kalian di subarang. Walau baitu pananguangan, sasiuik beliau tidak mangalua, sadaceh indak panyasalan, ayah pun manenggang lahia batin, lalu tahariak lalu tajantiak sasek tangan, konon hatinyo tasakiti, demi Allah alun pernah. Dek sabab pado itu, bela amak ang sampai-sampai, uruih dijari nan sapuluah, haram rilah ayah tak rislah haram tak izin nyampang kasiah di panti jompo inyo bagaluang, awas waang. Iko nan pengabisan nak, tutuah abi, kalimat sudah, rundiang indakbarulang lai, dangalah sabuah nan ko, yaitu ko tsabuik iduik ka mati, tabayang nasib di akhirat, cameh tibo, gamangpun datang, anatah ka baa kabisuaknyo, salorong diri ayah, tapek bak pantun-pantun urang, “Maninjau dilingkuang tampak nan dari puncak lawang, didunia bansaik malilik, kamati amalan kurang, sapanjang kaji nan badanga, hadist na  sahih dari nabi, kok sampik mungkin malapangi, barek kok lai maringankan, ado 3 nan kamanolongan nak, manolah jonih nan 3? Partamo sadakah jariah, kaduo ilmu nan bermanfaat, katigo doa anak nan saleh. Dek seso sapanjang hari, indak talakik basidakah, untuak kalian sajo indak cukuik, konon manolong urang lain, tsabuik ilmu nan diajakan itu nan sarik bana, sikolah tangguang mangapalang, mangaji indak sampai katam, pangalam bakurang-kurang. Antah kok lai ka nantigo nak, doa kalian baharokkan, kok buliah pintak jo pinto, sakadar sataguak aia, pangeipeh angek dikubua, tanyo ko lai kapalapeh, kirimi doa sapateka, apolah lafaz doa nyo waang ka lah tau juo, “robbi firli waliwali daia warhamhuma kama robbayani sirigha”  artinyo,   Ya Allah ya tuhanku, ampunilah dosa-dosaku, ampunilah keuda orang tuakum dan sayangilah mereka sebagaimana mereka menyayangiku sewaktu kecil. Tolong yo nak, tolong, ciek tulah pintak ayah, nan lain kalian tidak barutang, nah sakian sajo, “Disiko sayok patah, tabang maranti pailang rapek di kualo, pasan cukuik, wasiat sampai, pitaruah sagitu sajo, tiang dek anak mengamalkan. Wassalamualaikum w.w.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar